Webwinkels opgelet: op 13 juni worden strengere regels van kracht, die consumenten meer rechten geven.
Z24 Tools heeft 2 nieuwe checklists die je helpen met veranderingen
– Checklist algemene voorwaarden
Hieronder enkele van de meest belangrijke wijzigingen voor webwinkels. Ze gelden alleen voor leveringen aan consumenten. De nieuwe regels zijn ook alleen van toepassing op verkopen vanaf 13 juni.
Consumenten hebben voortaan recht op 14 kalenderdagen bedenktijd (tegen 7 werkdagen nu). Gedurende die periode mag de consument een koop dus herroepen zonder opgave van redenen.
Je moet dan alle betalingen terugbetalen – ook de verzendkosten. Nieuw is ook dat je dat binnen 14 dagen na de herroeping in plaats van de huidige 30 dagen moet doen – ongeacht of je de geleverde producten al retour hebt ontvangen.
Dit herroepingsrecht geldt niet voor alle producten: boeken, cd’s en, na 13 juni ook producten met een hygiënisch karakter zoals seksartikelen of ondergoed, kunnen klanten niet retourneren – tenzij ze de verzegeling niet hebben verbroken.
Ook op maat gemaakte producten – denk aan een voetbalshirt met iemands naam erop – hebben geen 'last' van dat herroepingsrecht.
Ook digitale producten als downloads zijn uitgesloten, net als faillissementsveilingen (andere veilingen vallen overigens onder de nieuwe regels wel onder het herroepingsrecht). Online verkochte diensten vallen nu ook onder de nieuwe regelgeving.
Je bent als webwinkel verplicht een formulier op je site te plaatsen, waarmee consumenten de koopovereenkomst kunnen herroepen. Ze mogen dat gebruiken, maar zijn daar niet toe verplicht. Een mail mag ook.
Vooraf aangekruiste vakjes voor betaling mogen niet meer. Je mag nog wel betaalkosten (bijvoorbeeld voor creditcard) rekenen, maar niet meer dan de daadwerkelijke kosten. Die vooraf aangevinkte vakjes zijn ook voor andere doeleinden niet meer inzetbaar. Denk aan het meeverkopen van een annuleringsverzekering bij een reis of vlucht.
Bij de bestelknop moet je duidelijk aangeven dat het gebruik daarvan een verplichting tot betalen in houdt.
Een telefoonnummer mag niet meer kosten dan het basistarief. ‘Verdienen’ aan klantenservice gaat niet langer op.
Het risico op verlies of beschadiging gaat pas over op de consument als deze de levering zelf heeft ontvangen. Dus als je als webwinkel een pakketje bij de buren aflevert, blijft het risico bij jou totdat de klant het pakket bij de buren ophaalt (tenzij de klant expliciet het adres van de buren als afleveradres heeft opgegeven).
Z24 Tools heeft handige hulpmiddelen voor webwinkels:
- Checklist informatieplicht
- Checklist algemene voorwaarden webwinkels
- Algemene voorwaarden voor webwinkels voor consumentenproducten
Met dank aan het gespecialiseerde advocatenkantoor ICTRecht.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl